Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1475260   Som planeta Terra: canvi climàtic i mindfulness
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/11/2023 - 30/11/2023 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Eduk per a la formació Docent
  
  
  
Tipus activitat   13ED Som planeta Terra: canvi climàtic i mindfulness
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/11/2023
  
Cost matrícula (Euros)   95
  
Descripció i   Metodologia:   La formació està dissenyada per aportar coneixements teòrics i pràctics que acostin a comprendre la connexió dels humans amb el planeta Terra, l'impacte mediambiental de les nostres accions, i a proposar pràctiques saludables que respectin la natura.

S'identifica i es reconeix, a través d'estudis científics, el canvi climàtic, com aquest pot afectar a la salut mental dels joves, i com la pràctica del mindfulness i l'agraïment és un recurs per fomentar el benestar.

A través d'una acurada selecció de continguts es convida als docents a fomentar l'estima i la protecció de la natura. S'ofereix un projecte transversal, adaptat a les diferents etapes educatives, amb l'objectiu de promoure la interiorització de nous hàbits. Aquest projecte s'ha estructurat a través de la simulació, la reflexió, el joc, i diferents recursos audiovisuals i digitals que serveixen com a elements de cerca d'informació per ajudar al debat i al contrast d'opinions.

La formació ofereix els recursos necessaris per fomentar en els alumnes una consciència social i ecològica, la qual ha de ser la base en la recerca de solucions alternatives als problemes que presenta el planeta actualment.

METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asíncron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge dinamitzats amb la metodologia de l'Storytelling i la gamificació, que contenen proves d'autoavaluació, amb lectures i vídeos, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar. Compta amb una tutoria totalment individualitzada que permet aprofundir en els temes que es desitgin.


DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.

Podeu trobar més informació a:

https://www.eduk.cat
  
Objectius   - Fomentar habilitats socials, cognitives i emocionals per comprendre la connexió dels humans amb el planeta Terra.
- Oferir eines al professorat per a afrontar el canvi climàtic mitjançant les conductes resilients, assertives i empàtiques.
- Desenvolupar habilitats per aprendre a regenerar, nodrir i cuidar el nostre planeta.
- Oferir bases científiques, pràctiques contemplatives i activistes per aplicar-les a la vida escolar.
- Aprendre recursos per tenir cura del benestar emocional i saber-los utilitzar.
  
Continguts   Mòdul 1_ El canvi climàtic: connexió, comunitat i mindfulness.

Objectius: Fomentar en els alumnes una consciència social i ecològica que ha de ser la base en la recerca de solucions alternatives davant el canvi climàtic.

Continguts:
- El canvi climàtic des de múltiples perspectives; la ciència, el mindfulness i l'activisme.
- La connexió dels humans amb el Planeta Terra.
- Els bucles de retroalimentació del clima (feed back loops).

Mòdul 2_ Cultivar la tranquil·litat: l'Educació del Cor.

Objectius: Cuidar el propi benestar mitjançant les conductes resilients per afrontar amb èxit els efectes del canvi climàtic.

Continguts:
- La cura del propi benestar emocional.
- La resiliència i la compassió.
- L'entrenament mindfulness.

Mòdul 3_ Estratègies, recursos i iniciatives socials i educatives per a combatre els efectes del canvi climàtic.

Objectius: Sensibilitzar sobre l'ús dels recursos limitats del planeta facilitant bones pràctiques en les accions quotidianes dels infants i joves. Mostrar una actitud de cura, de servei i de compromís social davant el canvi climàtic i els seus efectes.

Continguts:
- Un planeta Terra amb límit.
- Conservar versus regenerar.
- Propostes d'aplicació pràctica adaptats a les diferents etapes educatives.


Mòdul 4_ Aplicació pràctica.

Objectius: Elaborar un projecte d'aplicació pedagògica on es treballin alguns dels continguts i s'integrin algunes de les estratègies i metodològiques adquirides durant el curs.

Continguts:
- Aplicació pedagògica: elaboració d'una proposta pràctica adaptada a una etapa educativa en concret que fomenti la consciència i l'actuació davant el canvi climàtic.

AVALUACIÓ DEL GRAU DE SATISFACCIÓ DELS PARTICIPANTS

L'avaluació del grau de satisfacció dels participants es realitza a través d'una enquesta que reflexiona sobre els àmbits següents:
• El grau de satisfacció general amb el curs
• L'assoliment dels objectius
• El contingut del curs
• La presentació dels paquets d'aprenentatge
• La qualitat dels recursos i materials pedagògics facilitats i la seva aplicació dins dels
contextos educatius
• L'acompanyament de la tutora
• L'entorn virtual d'aprenentatge
• Observacions.
  
Formador/a   Mireia Canudas Porti
  
Avaluació   1. La realització, de manera satisfactòria, del 100% de les activitats autocorrectives i les tasques proposades durant els diferents apartats del curs.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.

Els fòrums de coneixement tenen dos objectius principals:
- són activitats que porten que l'alumne reflexioni i analitzi la informació que se li presenta, amb l'objectiu d'aportar reflexions personals, elaborar noves definicions, contrastar el procés d'aprenentatge, integrar conceptes, etc. De manera que facilita la metacognició individual i compartida amb els companys del procés d'aprenentatge.

- es comparteixen informacions sobre activitats de cerca d'informació, de manera que el participant aprofundeix en alguna informació concreta del temari del curs que comparteix amb el grup i que el tutor/a supervisa.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

El projecte és una activitat d'elaboració individual del participant que se centra en l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits durant el curs. Es planteja com una activitat a realitzar en finalitzar l'acció formativa per tal d'avaluar que s'han aconseguit els objectius establerts.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció final.
  
Requisits de  certificació   1. La superació, de manera satisfactòria, del 100% de les activitats proposades durant els diferents apartats del curs.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció.
  
Persones  destinatàries   Dirigit a docents d'educació infantil, primària i educació secundària.
  
E-mail   info@eduk.cat
  
ODS    ODS13 - Acció pel clima
  


Activitat reconeguda en resolució de data 12/07/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).